Harmonie in Verscheidenheid – Cygnus Gymnasium

Cygnus Gymnasium
08-02-2024

Harmonie in Verscheidenheid

Geïnspireerd door onze reis naar Bosnië hebben wij het monument “Harmonie in Verscheidenheid” gecreëerd. Dit kunstwerk belicht de destructieve aard van polarisatie en benadrukt de mogelijkheid van vreedzaam samenleven.
Vanuit één perspectief lijken verschillende groepen, gesymboliseerd door de verschillende kleuren, strak gescheiden. Vanuit een ander gezichtspunt zijn ze prachtig met elkaar verweven. Dit symboliseert dat polarisatie kan worden opgelost als we ons in de ander, de ‘tegenstander’, verplaatsen. Om zo ook de andere kant van het verhaal te zien. Harmonie is mogelijk is als we ervoor kiezen om samen te leven.

De gekozen kleuren vertegenwoordigen de drie grootste bevolkingsgroepen van Bosnië en Herzegovina: Bosniakken, Kroaten en Serven. Het monument symboliseert dus deels de huidige situatie in het land, waar bevolkingsgroepen als gevolg van polarisatie gescheiden leven. Aan de andere kant laat het zien dat dit niet altijd zo is geweest en niet zo hoeft te zijn. Dit is niet alleen toepasbaar op de situatie in Bosnië, maar ook op heel veel andere plekken en landen in de wereld. De kunstenaars wilden een universeel statement maken dat relevant is voor elke samenleving die worstelt met verdeeldheid.

“Harmonie in Verscheidenheid” nodigt toeschouwers uit om, wanneer zij zien dat kleuren langs elkaar leven, de ander tegemoet te lopen en zijn perspectief te bekijken, zelfs als dat afwijkt van het eigen perspectief. Het resultaat is het zien hoe alle kleuren bij elkaar, gehecht aan elkaar, samenleven. Zo is het project een levendige herinnering aan de schoonheid die ontstaat wanneer diversiteit wordt omarmd en wanneer mensen ervoor kiezen om samen te leven, ongeacht hun achtergrond, politieke voorkeur of wat dan ook.

Documentaires over het Bosnieproject van het Cygnus gymnasium

Boy Guichelaar, David Erkelens, Olivier Spoor, Bella van de Keuken, Esra Tükenmez, Montasser Attarch en Eric Mooney.

Met speciale dank aan de Woltjer Stichting en het Cygnus Art Collective onder leiding van Claire Fons.