Voorleesproject (leerjaar 1)

Projectgegevens

Projectnaam
Voorleesproject (leerjaar 1)
Betrokken school
Sweelinck College
Datum
10-08-2016

Projectomschrijving

Voorlezen heeft een positief effect op woordenschat, spelling, tekstbegrip en de leesattitude. Veel leerlingen in het vmbo hebben een negatieve houding ten aanzien van het lezen van fictie. Ze lezen uit zichzelf weinig. Dat is ontzettend jammer, want veel lezen heeft een positief effect op zowel de persoonlijke als de cognitieve ontwikkeling van kinderen.

Daarom heeft het Sweelinck College in samenwerking met de school der Poëzie en de Centrale OBA afgelopen schooljaar meegewerkt aan een voorleesproject..

De leerlingen van leerjaar 1 van het Sweelinck College hebben zelf een fragment gekozen uit hun favoriete leesboek en  hebben in oktober een voorleesworkshop gevolgd van de school der Poëzie.

Doel: het vergroten van het leesplezier van  leerlingen, het bevorderen van het lezen van jeugdliteratuur en het vergroten van de leesmotivatie van de leerlingen door hen zelf boeken te laten kiezen en deze aan anderen voor te laten lezen.

In december 2015 heeft de eerste Sweelinck voorleeswedstrijd plaats gevonden en de winnaar van deze wedstrijd heeft deelgenomen aan de landelijk voorleeswedstrijd Read to Me.

Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor brugklassers, waarin zij elkaar fragmenten uit jeugdboeken voorlezen. Leerlingen van alle schooltypen kunnen meedoen met deze voorleeswedstrijd die in vier ronden wordt georganiseerd; op school (en in de klas), lokaal in de bibliotheek, provinciaal en tenslotte is er een landelijke finale.