Projecten op Cygnus Gymnasium

Projecten op Cygnus Gymnasium
Cygnus Gymnasium
10-08-2016

Het Cygnus Gymnasium is de Woltjer Stichting zeer dankbaar dat zij financiële steun heeft gegeven voor twee projecten die tot stand zijn gebracht. Wegens allerlei omstandigheden hebben wij vertraging opgelopen in de uitvoering daarvan maar gelukkig zijn wij nu op het Cygnus zover dat leerlingen vanaf het begin van komend schooljaar 2016-2017 met de geplande activiteiten die gelieerd aan de twee projecten, zullen starten.

De projecten dragen de naam

1. Bèta-excellentie tot op het dak
  2. Sterrenkunde op het dek van het Schip

Het project Bèta-excellentie vloeit voort uit een samenwerking van middelbare scholen met het Nikhef (Nederlandse Instituut voor Kern- en Hoge Energie Fysica) in het kader van het zogenaamde HiSPARC project. Op het dak van het Cygnus hebben wij 4 HiSPARC detectoren geplaatst die door leerlingen zijn geassembleerd en waarmee het mogelijk is Kosmische Straling, dat is hoog energetische straling uit de ruimte, te meten. Leerlingen die het nieuwe vak NLT (Natuur, Leven en Technologie) volgen, zullen betrokken zijn bij het meten en experimenteren met de detectoren, binnen en buiten de vaklessen. Als spin-off van deze HiSPARC activiteiten zullen enkele leerlingen deelnemen aan de BL4S (Beam Line for schools), een internationale wedstrijd die door de CERN in Geneve in 2017 georganiseerd wordt.

Het project ‘Sterrenkunde op het dek van het Schip’ beantwoordt aan onze wens om leerlingen van alle leerjaren ongeacht hun profiel, vertrouwd te maken met de Sterrenkunde. Daarvoor is een Sterrenkoepel op het hoogste punt van het gebouw geplaatst, waar een telescoop en een zonnekijker staan opgesteld. Met behulp van een moderne CCD camera zal het mogelijk zijn hoog kwalitatieve foto’s van de zon en de nachtelijke hemel te maken. Het geheel wordt zo georganiseerd dat leerlingen met verschillende niveaus in interesse en capaciteiten een bijdrage aan het project kunnen leveren. Alle observaties zullen van achter de computer worden gedaan. Daarvoor zullen informatica leerlingen een interface (scherm) gaan ontwikkelen waaruit de koepel, de telescoop en de camera (op afstand) bediend en ingesteld kunnen worden. Oud-leerlingen van school die nu een exacte studie volgen zullen ook helpen met het opzetten en operationeel maken van alle voorzieningen en activiteiten.

Amsterdam, 4 juli 2016